24 / 11 / 2017
Wydawnictwo Insignis
Otwórz player w nowym oknie
Otchłań - Robert J. Szmidt
2015-0827

Podziemne historie- konkurs

Podziemne historie- konkurs

Sieć podziemnych tuneli w „Otchłani” staje się przymusowym domem dla ocalałych z zagłady, oraz dla kolejnych pokoleń, które nie miały okazji poznać innego domu. Ale i tu, w podziemnych zakamarkach, każdego dnia toczy się zaciekła walka o życie. Kształtuje się nowa hierarchia, zawiązuje władza, jedni rosną w siłę, inni staczają się na dno. Społeczność kanałów rządzi się regułami podobnymi do tych, które obowiązywały na powierzchni. Dawno wyłączone z użytku pomieszczenia i korytarze, dzięki wieloletniej wędrówce setek ocalałych, stały się znów dostępne. Wrocławska sieć kanalizacyjna to doskonałe i niezwykle klimatyczne miejsce dla akcji powieści postapokaliptycznej.

Kanały pojawiały się na kartach historii wielokrotnie. Początkowo były świadectwem pomysłowości i rozwoju ludzkiej wspólnoty. W wieku XX zapisały się także, jako drogi ucieczki przed wrogiem lub były sprytnie wykorzystywane w krwawych walkach miejskich. W czasie walk o Wrocław w 1945 roku, przemieszczali się nimi niemieccy żołnierze, aby zaskoczyć atakujących Rosjan. Ludność cywilna wielu miast – Warszawy, Lwowa, czy właśnie Wrocławia – wykorzystywała je jako schrony podczas bombardowań.

Historia wrocławskich kanałów jest tak niezwykła, jak niezwykłe są dzieje samego miasta i nie dziwi liczba legend i mitów, które wokół nich narosły. Wrocław jest miastem, które wielokrotnie zmieniało swą przynależność państwową. Wyłania się z mroku dziejów jako jedno z głównych miast Polski piastowskiej. W roku 1000 na zjeździe gnieźnieńskim zostaje tu ustanowione biskupstwo. W 1335 roku miasto przechodzi pod panowanie Czech. W XVI wieku Królestwo Czech (a wraz z nim także Wrocław) zostało wcielone do Monarchii Habsburskiej. W pierwszej połowie XVIII stulecia, w wyniku podbojów Fryderyka Wielkiego, dostaje się pod panowanie Prus. W latach 1890—1918 zostało silnie ufortyfikowane. W 1944 roku naziści przekształcili je w twierdzę, która miała być broniona do ostatniego żołnierza. Twierdza oblegana przez Armię Czerwoną skapitulowała dopiero 6 maja 1945 roku. W wyniku decyzji podjętych na konferencji poczdamskiej Wrocław został przekazany Polsce. Zmienne koleje losu stolicy Dolnego Śląska widoczne są w ewolucji nazwy miasta: Vratislavia, Budorgis, Brassel, Pressel, Breslau, Wrocław…

Początki wrocławskiej kanalizacji sięgają końca XV wieku (przekop Szczytniki–Sępolno), jednak najstarsze używane współcześnie kanały pochodzą z pierwszej połowy XIX wieku. Zarówno swemu położeniu – najbardziej na wschód wysunięte większe miasto Rzeszy – jak i przekształceniu w twierdzę Wrocław zawdzięcza rozbudowanie podziemnej sieci tuneli, która miała posłużyć za schronienia dla nazistowskich oficjeli. Teoriom na temat podziemnego królestwa pełnego przepychu i zdobyczy techniki nie ma końca. Kilkadziesiąt metrów pod powierzchnią miały znajdować się szpitale, lotniska, a nawet sieć metra. Faktem jest, że miasto znane z największej w Polsce liczby mostów i kładek, posiada również najlepiej rozbudowaną sieć przepraw podziemnych.

Obecny system kanalizacyjny opiera się w większości na kanałach powstałych między 1900 a 1940 rokiem. Łączna ich długość przekracza 1418 km. Duża ich część (łącznie ponad 300 km) jest na tyle obszerna, że może się w nich zmieścić dorosły człowiek.

A wszystkich tych którzy chcieliby upolować latarkę, jakże przydatną w tunelach, zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie

Powrót do listy
do góry Insignis
ZAMKNIJ
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie zgadzasz się na ich zapisywanie na Twoim urządzeniu, zmień ustawienia przeglądarki. Kontynuując przeglądanie tej strony zgadzasz się na używanie plików cookies.