18 / 01 / 2018
Wydawnictwo Insignis
Otwórz player w nowym oknie
Metro2034 - Dmitry Glukhovsky
2010-1222

Przewodnik. Odsłona trzecia. Szlifujemy warsztat: bohater, fabuła, dialogi.

Przewodnik. Odsłona trzecia. Szlifujemy warsztat: bohater, fabuła, dialogi.

Nasze opowiadania mogą łatwo uniknąć schematycznych rozwiązań poprzez twórcze podejście do poszczególnych zagadnie.

Kreacja postaci.
Zastanów się kim jest twój bohater? Czego chce? Do czego zmierza? Jakie etycznie trudne wyzwania go czekają?

Pierwszy paragraf – zaintryguje lub zanudzi:

'Usłyszałem przedzierający się przez ścianę głos ' – Nieciekawe?
Spróbuj tego:  'Sąsiad mieszkający obok niemal co dzień ćwiczył terapie krzykiem.' – Ciekawsze?
A co powiesz na: 'Po raz pierwszy usłyszałem go biorąc poranny prysznic. Przeciągające się, rozdzierające wycie słyszalne przez cienka ścianę dzielącą nasze łazienki stało sie od tamtego czasu porannym rytulalem.' ?

Niebanalne dialogi – krótsze i zwięzłe spotęgują dynamikę

Miejsce akcji i kontekst sytuacyjny: wprowadź intrygującą atmosferę – baw się nią

Fabuła – sprawna konstrukcja stanowi solidny fundament dla opowiadania:
Hak (na czytelnika) - początek, który nie pozwoli odłożyć opowiadania
Konflikt – postać w opozycji do samej siebie bądź sił zewnętrznych
Ekspozycja –  dodatkowe informacje, które pozwolą lepiej rozumieć twoją postać
Komplikacje –  dodatkowe trudności, z którymi zmierzy się postać
Przejście –  symbole, obrazy, dialogi łączące paragrafy i sceny w logiczną całość
Retrospekcje – pozwól postaci przenieść się wspomnieniami – to rzuci dodatkowe światło na jej osobowość i motywacje
Punkt największego napięcia – następuje zwrot akcji
Rozwiązanie akcji – opada napięcie, konflikt ostatecznie zostaje rozwiązany

Powrót do listy
do góry Insignis
ZAMKNIJ
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie zgadzasz się na ich zapisywanie na Twoim urządzeniu, zmień ustawienia przeglądarki. Kontynuując przeglądanie tej strony zgadzasz się na używanie plików cookies.